English

【影山萌子「よそのうち」】
あたらしい風景

横浜美術館 主任学芸員
木村絵理子

 美術の長い歴史の中では、風景画ほどに、それぞれの土地や文化の反映として展開してきた画題はないだろう。宋代の中国で文人たちによって描かれた瀟湘八景や、17世紀ヨーロッパの風景画を牽引したクロード・ロランやニコラ・プッサンを例に引くまでもなく、風景画とは多くの場合、眼前に広がる現実の場所をあるがままに描き出すこと以上に、理想化された桃源郷として像を結んできた。時代が下り、工業化や戦争を経て理想的風景という共有の概念自体が瓦解した後は、シュルレアリストが描き出す不条理な光景のように、画家個人の無意識の発露として、あるいは象徴的な意味を持った心象風景として機能するようになる。こうした風景画の歴史に依って立つ時、影山萌子もまた、現代の風景画家として、今世紀の世界観を描き出す作家として捉えることができるのではないか。

 個展「よそのうち」に出品された作品群について、影山は東京の都心部をイメージして描き出した絵画であると語る。ギャラリー内の最初の壁に展示された《ジェットファン》や《スカイウォーク》は、一見いずれも開発で切り拓かれた山間の高速道路のような、自然界へ侵蝕する人工的な構造物を描いたように映る。しかし、影山にとってこれらは、自身が育った都心部の風景、所謂コンクリート・ジャングルと呼ばれるような都市風景に対する眼差しの反映であるというのだ。都会に生まれ育った影山にとっては、自然/有機物と都市/無機物は相反するものではなく、境界線の曖昧な地続きの存在であり、加えて、いくつかの作品の構図には、かつて見たハリウッド映画の一場面などが影響を及ぼしていることにも言及する。自然と人工物、フィクションと現実の境界すらも侵蝕し合う影山の作品世界。しかし、一見荒唐無稽にも映るこうした「風景」に対する感覚は、決して彼女が特殊な感覚の持ち主であることを意味するものとばかりも言えない。実際のところ、我々は一体どれだけ、自分の目だけで「風景」を見ているだろうか。雄大な自然の風景も、身近な都市空間も、外界に対する我々の視覚情報は、多かれ少なかれ実際に見たものだけでなく、映像や写真といった第3者の目を通したイメージや、切り取られ、加工された情報まで、すべてがない交ぜになって記憶されている。また多くの都市生活者にとっては、手つかずの原生林よりも、都市空間の方に親近感を抱くくらいには、有機物に囲まれた生活から遠ざかっていることもまた事実だ。かつて漫画家の手塚治虫は、ライフワークとなったシリーズ『火の鳥』の「復活編」において、再生医療によって身体の半分以上が機械化された主人公を登場させて、彼にとっては人間が土くれのような遠い存在に感じられ、ロボットの方が生身の人間のように見えたり、溶鉱炉が清らかな川のように見えてしまうといった現象を描いたことがある。自然と機械が分かち難く対立する概念としてあった1970年当時、これは機械化が進んだ未来に対する恐怖を描いたものであったかもしれないが、生身の自然同様に(あるいはそれ以上に)、ヴァーチャルな世界に慣れ親しんだ現代においては、この物語にはまた別のリアリティが感じられる。そして、知らず知らずのうちに「機械を通した世界」を内在化させた自分たちの感覚について思いを至らせる時、影山の描く「風景」は、確かに都市生活者の見る世界としてのリアリティを獲得して見えてくるのである。さて、こうした風景画のことを、後の時代には何と呼ぶことになるのだろうか。

Moeko Kageyama – “Inside Someone’s House”
New Landscapes

Curator, Yokohama Museum of Art
Eriko Kimura

 In the long history of art, probably no other theme has developed as a reflection of land and culture as much as landscape paintings. Not to mention examples such as the Eight Views of Xiaoxiang painted by a Chinese artist during the Sung dynasty, and Claude Lorrain and Nicolas Poussin, who were the leading artists for landscape paintings in Europe in the 17th century. Landscape paintings have in many cases been created as idealized earthly paradises, in place of depictions of real places that spread out before one’s eyes. Later, after the concept of sharing an ideal scene collapsed into itself through industrialization and war, landscape paintings began to function as the unconscious expressions of individual painters, or as imagined landscapes with symbolic meaning, like an absurd scene painted by a Surrealist. Based on the history of landscape paintings, Moeko Kageyama can also be probably regarded as a contemporary landscape painter who paints a world view of this century.

 Kageyama describes her works in her solo exhibition “Inside Someone’s House” as paintings created in the image of central Tokyo. The artworks Jet fan and Skywalk exhibited on the first wall inside the gallery appear to be paintings of artificial structures that encroach upon the natural world, like highways that have been cut through mountains in an unfamiliar development. However, for Kageyama, these are the visual reflections of a city’s landscape, the so-called concrete jungle, a landscape at the heart of which she was brought up. For Kageyama, who was born and raised in a city, natural and organic matter and urban and inorganic matter are not opposites, but rather vague boundary lines that adjoin each other, and moreover, some of the compositions of her artworks have been influenced by scenes from Hollywood movies she has seen. The world of Kageyama’s works, is one in which the boundaries between nature and artificiality, and between fiction and reality are eroded. However, it isn’t completely true that her sense for “landscapes,” which at first glance appears absurd, means that she has some kind of special sense. In fact, to what extent do we see the landscape with our own eyes? The visual information we obtain about the world around us, including vast natural landscapes and familiar urban spaces, is recollected as a mixture of not only what we more or less actually saw, but also as images see through the eyes of others, such as video images and photographs, and information that has been cut and processed. In addition, it is also true that many urban dwellers are really nowhere near surrounded by organic matter, to the extent that they feel closer to urban space than to an untouched primeval forest. In the “Resurrection” edition of the “Phoenix” series, the life’s work of manga artist Osamu Tezuka, there is a protagonist half of whose body is mechanized through regenerative medicine, which makes the existence of humans distant to him, and in turn robots appear more like humans. Tezuka depicted phenomenon such as blast furnaces which seemingly appear like clean rivers. Back in 1970, when the concepts of nature and machines were inseparably opposed to each other, this may have been a visual horror of the future of mechanization, but in the world today where people have become accustomed to virtual worlds identical (or even better) than real nature, this story feels like a different reality. Furthermore, when we unknowingly come to realize that our own senses are inherently experiencing “the world through machines,” it is then Kageyama’s “landscapes” certainly come into view as a reality of the world that urban dwellers see. Now, what will these landscape paintings be called in the future?